Stallen
Voor je de motor te slapen legt voor de winter, moet je hem goed poetsen en drogen. Daarna breng je er een vetfilm op aan, om roest en oxidatie tegen te gaan. Je mag immers nooit vergeten dat bij een motorfiets tal van belangrijke onderdelen blootliggen. Vervolgens stal je de motor op een droge plaats.
Banden
De banden moeten van de grond blijven. Dat kan door de machine op haar centrale steun omhoog te trekken en, als die ontbreekt, op een stuk karton te parkeren. Het is ook raadzaam om de bandendruk te controleren en de banden een normale spanning te bezorgen om zo verduring tegen te gaan.
Tank
De benzinetank moet tot aan de rand gevuld zijn om condens of oxidatie in het bovenste gedeelte te voorkomen. Indien dat kan, is het verstandig om de benzine uit de carburatoren te verwijderen. Vooral als je rijdt op loodvrije benzine. De groene substantie die neerslaat, dreigt de sproeiers te verstoppen.
Batterij
De batterij mag niet aan vorst worden blootgesteld. De beste oplossing is haar aan te sluiten op een druppellader. Die laadt de batterij op alsof ze werkelijk in bedrijf is. Het voordeel hiervan is dat je de levensduur van dit belangrijke onderdeel verlengt. Ook het herstarten van de motor zal dan probleemloos verlopen. De olie kan je onaangeroerd laten.
Niet doen
Het slechtste dat je tijdens deze winterperiode kan doen, is je motor af en toe kortstondig laten draaien. Het duurt een half uur voor de krachtbron rijdend op bedrijfstemperatuur komt. Met eventuele korte draaibeurten bij stilstand, maak je de batterij leeg. Het is dus veel beter om 20 km te rijden.
En wat na de winter?
Rij 20 km
Je start de machine en legt er een twintigtal kilometer mee af. Op die manier zal de olie de stofjes en roestdelen verwijderen.
Olie verversen
Dan is het tijd geworden om die olie te verversen en de oliefilter te vervangen. Zoiets kan je zelf doen of bij ons laten uitvoeren.
Grondige controle
Opnieuw rijden met de motor moet gepaard gaan met een grondige controle. Hoe is het bijvoorbeeld gesteld met de bandenspanning? Zijn de banden niet verduurd? Check het niveau van de batterijvloeistof en de staat van de remmen. Ga de spanning van je ketting na en smeer ze indien nodig. De koppeling zit misschien vast door het lange stilstaan. Kijk dus na of de smeerpuntjes geen olie nodig hebben.
Is er niets aan de hand met de oliekering van de voorvork, zijn er geen lekken en is alles in orde met de achtervering? Doet de verlichting het nog? Een hele checklist die je zelf kan afwerken. Of je kunt dit ook steeds bij ons laten uitvoeren na afspraak.